Ce înseamnă sustenabilitate și care este viziunea echipei Profi?
În prezent cuvintele „sustenabil(ă)” și „sustenabilitate” sunt utilizate atât de ușor și în afara contextului, încât aproape că și-au pierdut sensul inițial. Sustenabilitate nu reprezintă doar produsele care afișează bio, eco friendly, organic sau prietenoase cu animalele, ci se rezumă la o serie largă de activități și practici conectate între ele, care ajută o afacere să ofere produse și servicii fără a pune în pericol resursele planetei.
Cu o parte din semnificația termenului de sustenabilitate deja te-am familiarizat atunci când am abordat teme precum idei sustenabile despre ce să faci cu mâncarea rămasă după Sărbători sau ce obiceiuri poți adopta pentru a face cumpărături sustenabile. Prin urmare, un mediu sustenabil poate fi abordat atât de persoanele fizice, prin schimbarea unor obiceiuri bine înrădăcinate, cât și de antreprenori, prin deciziile atent luate în legătură cu afacerilor lor. Și exact această ultimă parte o vom dezvolta în articolul de astăzi!
Ce înseamnă sustenabilitate?
În anul 1980, Prim Ministrul Norvegiei, doamna Gro Harlem Brundtland a definit sustenabilitatea ca modalitatea de a „întâlni nevoile din prezent fără a compromite nevoile generațiilor viitoare”. Câțiva ani mai târziu, ONU stabilea definiția unei dezvoltări sustenabile, deoarece sustenabilitatea pornește de la ideea că resursele naturale sunt limitate și rolul nostru este de a le proteja, de a le folosi cu grijă și de a ne asigura că sunt suficiente și pentru cei care vor veni după noi.
Sustenabilitatea este o soluție pentru ca orice întreprindere să ia decizii cât mai prietenoase cu mediul înconjurător și care nu au un impact negativ asupra acestuia și a societății. Sustenabilitatea este un ideal, iar atingerea acestuia nu poate fi îndeplinită decât printr-un concept de dezvoltare durabilă, ce are la bază trei piloni: cel economic, cel de mediu și cel social. Însă despre aceste principii îți vom vorbi în rândurile următoare!
Care sunt principiile de sustenabilitate?
Am menționat anterior despre conceptul de dezvoltare durabilă și despre faptul că acest concept de durabilitate stă la baza unor piloni importanți. Acest plan este cunoscut în mod informal și sub denumirea de „profit, planetă și oameni”. Descoperă în continuare principiile care stau la baza procesului de sustenabilitate!
1. Protecția mediului
Protecția mediului este unul dintre cele mai importante și cele mai frecvent discutate principii de sustenabilitate. Acesta face referire preponderent la reducerea amprentei de carbon, utilizarea apei, ambalarea nedescompozabilă și procesele ce țin de aprovizionare. Aceste procese sunt adesea rentabile și utile din punct de vere financiar, dar și în ceea ce privește durabilitatea mediului.
2. Dezvoltarea socială
Acest principiu are drept scop tratarea angajaților unei companii într-un mod echitabil și asigurarea unui tratament etic al angajaților, părților interesate și comunității în care o afacere își desfășoară activitatea. O muncă sustenabilă înseamnă plăți corecte și salariați care lucrează într-un mediu sigur și protejat, dar și asigurarea unor beneficii precum orare flexibile, posibilitatea de evoluție profesională și personală, dar și diverse avantaje asigurate acestora.
3. Dezvoltarea economică
Dezvoltarea economică este, poate, cea mai simplă formă de durabilitate. Pentru a fi sustenabilă din punct de vedere economică, o afacere trebuie să fie profitabilă și să producă venituri suficiente pentru a putea continua în viitor. Provocarea constă în obținerea unui echilibru între generarea de profit și celelalte două principii de sustenabilitate mai sus menționate. Acest lucru înseamnă concentrarea unei companii pe obiective mai complexe, și nu doar pe a face profit prin orice mijloc.
Ce presupune dezvoltarea sustenabilă a unui business?
Un număr tot mai mare de companii integrează sustenabilitatea în strategia lor de afaceri, realizând că pot avea succes făcând bine. Însă ce înseamnă, mai exact, dezvoltarea sustenabilă în afaceri și cum poate fi aceasta definită? Ei bine, dezvoltarea sustenabilă face referire la modalitatea prin care un antreprenor poate crește o afacere fără a impacta negativ mediul, comunitatea sau societatea în care activează. Sustenabilitatea într-un business se adresează în general la două mari categorii: efectul pe care business-ul îl are asupra mediului și impactul pe care îl are asupra societății.
Așa a luat naștere și termenul de Responsabilitatea Socială Corporativă, cunoscut sub denumirea de CSR. Acest concept integrează preocupările de mediu și de natură socială în operațiunile companiilor și în interacțiunea pe care acestea o au cu părțile interesate. A fi responsabil din punct de vedere social reprezintă a investi mai mult în tot ceea ce înseamnă mediu, capital uman și relații sociale, acestea reprezentând chiar principiile de sustenabilitate menționate anterior în articol.
Câteva exemple în ceea ce privește obiectivele de dezvoltare sustenabilă pentru companii ar putea include:
- utilizarea unor materiale durabile în procesul de fabricație;
- optimizarea lanțului de aprovizionare în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră;
- folosirea unor surse regenerabile de energie;
- sponsorizarea fondurilor de educație pentru tineri din comunitatea locală;
- finanțarea unor proiecte de sănătate pentru a sprijini comunitatea locală.
Desigur, strategiile de dezvoltare sustenabilă sunt unice pentru fiecare business, deoarece se leagă de obiective de afaceri și valori organizaționale. Cu toate acestea, orice strategie de afaceri durabilă trebuie să respecte pași precum: identificarea problemelor și definirea obiectivelor, stabilirea unei misiuni clare, alcătuirea unei strategii de afaceri durabile, implementarea strategiei și evaluarea rezultatelor.
O afacere sustenabilă ar trebui să respecte pe cât de mult posibil cele trei principii de sustenabilitate menționate anterior. În acest fel, un business poate avea o mulțime de beneficii și va crește pe piață în fața competitorilor.
Viziunea echipei Profi pentru un viitor sustenabil
Există studii care au ajuns la concluzia că un procent semnificativ al consumatorilor doresc să cumpere de la mărci care fac bine din punct de vedere social și se preocupă pentru mediu. Astfel, companiile care investesc într-un plan de afaceri sustenabil și în metodele potrivite de a susține acest proces vor avea mai mult de câștigat, atât din punct de vedere al investitorilor, cât și în ceea ce privește potențialii clienți.
O astfel de companie este și PROFI România, a cărui deviză este: „Punem suflet în România, pentru că România la care visăm este construită cu sufletul”. Cu 261 de proiecte în care Profi CSR a pus suflet în 2022, această companie are o viziune măreață în ceea ce privește un viitor sustenabil, cu atât mai mult cu cât respectă întocmai principiile de sustenabilitate despre care am povestit anterior.
În timp ce proiectele de business local și inovație urmăresc investițiile în soluții inovative pentru societate, există și alte ramuri ale responsabilității sociale corporative ale companiei Profi, dintre care menționăm:
- Profi CSR sanatate, prin care Profi investește în sănătate și dorește un viitor mai sănătos pentru generațiile viitoare;
- Profi CSR educație, întrucât Profi este de părere că educația asigură stabilitatea și dezvoltarea socială;
- Profi CSR mediu, prin care compania Profi își exprimă responsabilitatea față de mediul înconjurător și grija pentru comunitatea în care își desfășoară activitatea;
- Profi CSR cultură, proiecte menite să protejeze moștenirea culturală și să sprijine activitățile culturale;
- Profi CSR sport, proiecte prin care este promovat sportul, care contribuie la un stil de viață sănătos pentru o națiune puternică și motivată;
- Profi CSR social, ce înglobează o mulțime de proiecte sociale care pun accentul pe solidaritate și grija față de cei vulnerabili.
Proiectele CSR reprezintă întocmai viziunea Profi pentru un viitor sustenabil, întrucât acestea stau la baza celor trei mari piloni ai sustenabilității: cei de mediu, sociali și economici.
Sperăm ca la finalul acestui articol să ai în minte o definiție clară a sustenabilității și a ceea ce înseamnă viziunea echipei Profi pentru un viitor sustenabil. Suntem convinși că vor schimba multe, mai ales în felul de a cumpăra și de a consuma de acum înainte. Pentru că da, ține într-o mare măsură de noi ca brandurile care ne plac să fie și branduri în care să avem încredere, pentru un viitor sustenabil!